Първоначално издаване на свидетелство за авиационен оператор, извършващ търговски превози на пътници и товари

Номер
02
Отговорен отдел

Описание:

Авиационните оператори могат да извършват търговски въздушен превоз след получаването на свидетелство за авиационен оператор и оперативен лиценз на въздушен превозвач от Общността. Кандидат за издаване на свидетелство за авиационен оператор може да бъде търговец, регистриран по Търговския закон или по законодателството на държава – членка на Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.

Нормативно основание:

Наредба № 37 от 19.10.2016 г. за авиационните оператори - чл. 19, ал. 1

Регламент (ЕС) 2018/1139 на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2018 година относно общи правила в областта на гражданското въздухоплаване и за създаването на Агенция за авиационна безопасност на Европейския съюз и за изменение на регламенти (ЕО) № 2111/2005, (ЕО) № 1008/2008, (ЕС) № 996/2010, (ЕС) № 376/2014 и на директиви 2014/30/ЕС и 2014/53/ЕС на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на регламенти (ЕО) № 552/2004 и (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета - чл. 30, т. б)

Регламент (ЕС) № 965/2012 на Комисията от 5 октомври 2012 година за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с въздушните операции в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета - §. 1, чл. 5, ARO.GEN.330

Закон за гражданското въздухоплаване - чл. 16а, т. 7

Необходими документи:

1. Заявление OPS 01.00, като приложи всички описани в него документи и приложенията към него:

·         ops_01.00_Заявление за САО        

·         ops_01.01 Приложение 1 към заявление  

·         ops_01.02 Приложение 2 към заявление  

·         ops_01.03 Приложение 3 към заявление  

·         ops_01.04 Приложение 4 към заявление  

·         ops_01.05 Приложение 5 към заявление  

·         ops_01.06 Приложение 6 към заявление  

·         ops_01.07 Приложение 7 към заявление  

·         ops_01.08 Приложение 8 към заявление

2. В зависимост от типа заявени операции се прилагат съответните заявления от долу изброените:           

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 1 OPS 02.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за RVSM одобрение         

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 2 OPS 03.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за PBN одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 3 OPS 04.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за ETOPS одобрение        

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 3 OPS 15 00 ЗАЯВЛЕНИЕ за FSTD одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 4 OPS 05.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за LVO одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 5 OPS 06.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за MNPS одобрение         

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 6 OPS 07.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за DG одобрение  

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 7 OPS 08.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за NVIS одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 8 OPS 09.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за HHO одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 9 OPS 10.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за HEMS одобрение         

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 10 OPS 14.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за EFB одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 11 OPS 16.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за SET_IMC одобрение  

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 12а OPS 20.00 ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ОДОБРЕНИЕ FRMS

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 14 OPS 17.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за STEEP APPROACH  

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 14 OPS 18.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за Short Landing одобрение       

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 16 OPS 19.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за ISA одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 17 OPS 21.00 ЗАЯВЛЕНИЕ за RRLD одобрение

·         ПРИЛОЖЕНИЕ 18 OPS 22.00 ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ОДОБРЕНИЕ Fuel_energy scheme

Начини за подаване на документи:

• През портал за предоставяне на електронни услуги на ГД ГВА

• През единния портал за достъп до електронни административни услуги (egov.bg)

• Със заявление в центровете за административно обслужване (ЦАО) на ГД ГВА

• Чрез лицензиран пощенски оператор

• По електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване

Ниво на предоставяне на услугата по електронен път:

Ниво IV

Размер на таксата за услугата:

10 000,00 лв.

Нормативно основание - чл. 125, ал.1 от Тарифа №5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта и съобщенията

Начини за заплащане на услугата:

по банков път

чрез ПОС терминал в центровете за административно обслужване на ГД ГВА

Срок за предоставяне на услугата:

90 работни дни от предоставяне на всички необходими документи

Забележка: в случай, че са необходими допълнителни документи, нормативно определеният срок спира да тече от момента на уведомяването до момента на предоставянето им, удостоверено с регистрация в деловодството на ГД ГВА

Срок на действие:

Свидетелството за авиационен оператор е безсрочно, при условие че отговаря на изискванията на Наредба № 37 от 19.10.2016 г. и на приложимите регламенти.

Издаван документ:

Свидетелство за авиационен оператор

Получаване на индивидуалния административен акт:

Крайните документи:

  • „Свидетелство за авиационен оператор, извършващ търговски превози на пътници и товари“;
  • „Спецификации на операциите за авиационен оператор, извършващ търговски превози на пътници и товари“;
  • „Допълнение към форма 139 за авиационен оператор, извършващ търговски превози на пътници и товари“;
  • „Списък на одобрения за авиационен оператор, извършващ търговски превози на пътници и товари“;

Могат да бъдат получени по следните начини:

  • По електронен път – като електронен документ:
    • Чрез Системата за сигурно електронно връчване на Министерство на електронното управление (необходимо е да имате регистрация в ССЕВ)
    • Чрез документния портал на ГД ГВА (необходимо е поне веднъж да сте подавали документи чрез портала)
  • На хартиен носител:
    • На място в Център за административно обслужване на ГД ГВА - бул. „Брюксел“ № 1 или ул. „Дякон Игнатий“ № 9 (сграда на МТС)
    • Чрез лицензиран пощенски оператор (разходите са за сметка на получателя)

Моля, при подаване на документи по електронен път, да използвате интерактивния PDF образец на заявление. В случай на възникнали технически пречки и затруднения, не се колебайте да се обърнете към нас за съдействие на електронна поща [email protected].